PRAKTYKI ZAWODOWE
Zgodnie z programami studiów na kierunkach Dyplomacja Europejska, Europeistyka oraz Zarządzanie Migracjami, każdy student zobowiązany jest do realizacji praktyk zawodowych do końca II roku studiów - niezależnie od kierunku i stopnia studiów (dotyczy to zarówno studiów licencjackich, jak i magisterskich). Brak zaliczonych praktyk zawodowych uniemożliwia podejście do egzaminu dyplomowego.
PROCEDURA REALIZACJI PRAKTYK
UWAGA! Studenci mają możliwość realizacji praktyk w miejscu pracy, jak i w dowolnie wybranym przez siebie miejscu - o ile zapewniają one realizację praktyk według wytycznych zawartych w sylabusach poszczególnych kierunków studiów:
SYLABUS - DYPLOMACJA EUROPEJSKA
SYLABUS - ZARZADZANIE MIGRACJAMI
UWAGA! Nierozliczenie praktyk studenckich do końca sesji poprawkowej w semestrze letnim powoduje konieczność złożenia w dziekanacie wniosku o powtórzenie niezaliczonych przedmiotów i wpis warunkowy na następny semestr (tzw. "warunku").
Koordynatorem ds. praktyk studenckich jest doktor Marcin Adamczyk - gabinet nr 230 w Instytucie Politologii.
Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia lub rozliczenia praktyk zawodowych przyjmowane są w godzinach konsultacji w okresie trwania zajęć dydaktycznych lub w terminach specjalnie do tego wyznaczonych przez koordynatora.
Konsultacje koordynatora w semestrze zimowym 2023/2024 odbywają się w poniedziałki (w dniach zajęć dydaktycznych) w godzinach 14.00-15.00.
ZŁOŻENIE DOKUMENTÓW:
1) Student wyszukuje instytucję, która zapewni mu realizację praktyk wg wytycznych zawartych w sylabusie jego kierunku (w tym wymaganej liczby godzin - różnej dla każdego kierunku).
UWAGA! Studenci samodzielnie wyszukują miejsce odbywania praktyk - koordynator praktyk nie pośredniczy w kontaktach z praktykodawcami, ani tym bardziej nie kieruje studentów do konkretnych instytucji.
2) Student ustala wspólnie z praktykodawcą termin realizacji praktyki studeckiej na 30 dni po dniu złożenia przez studenta dokumentów niezbędnych do realizacji praktyk.
3) Student wspólnie z praktykodawcą przygotowuje dokumentację niezbędną do realizacji praktyk, w skład której wchodzą:
- Deklaracja przyjecia studenta na praktyki zawodowe (DOCX / 33.86 kb) (1 egz. - wypełnia i podpisuje praktykodawca)
- Skierowanie na praktykę (PDF / 63.83 kb) (2 egz. - wypełnia student, podpisuje koordynator praktyk)
- Deklaracja (PDF / 65.47 kb) (1 egz. - wypełnia i podpisuje student)
- Umowa o organizacje praktyk (PDF / 76.97 kb) (2 egz. - wypełnia student, podpisuje praktykodawca)
UWAGA! Jako osobę uprawnioną do reprezentacji Uniwersytetu Wrocławskiego student wpisuje w umowie Prodziekana ds. studeckich dra hab. Jacka Zielińskiego
- Informaca o przetwarzaniu danych osobowych dla osob z Uczelni (PDF / 83.85 kb) (1 egz. - podpisuje student i koordynator)
- Informacja Uniwersytetu Wroclawskiego o przetwarzaniu danych osobowych dla osob z zakladow pracy (PDF / 85.19 kb) (1 egz. - podpisuje praktykodawca)
PONADTO:
- Student w porozumieniu z praktykodawcą przygotowuje w 2 egz. program praktyk (DOCX / 5.46 kb), które następnie podpisuje praktykodawca, student oraz koordynator praktyk. Program musi zapewniać realizację wytycznych zawartych w sylabusie dla danego kierunku studiów.
- Student wykupuje polisę OC i NNW na cały okres trwania praktyk i załącza potwierdzenie do dokumentacji przedkładanej koordynatorowi.
UWAGA! Wszystkie dokumenty muszą być wypełnione czytelnie oraz podpisane niebieskim długopisem. Dokumenty mogą być wypełnione z wykorzystaniem komputerowych edytorów tekstu lub odręcznie - w tym drugim przypadku również z wykorzystaniem niebieskiego długopisu.
4) Student składa kompletną dokumentację koordynatorowi praktyk w KSE w godzinach jego konsultacji lub terminach specjalnie wyznaczonych przez niego do składania dokumentów związanych z praktykami.
UWAGA! Dokumenty należy obowiązkowo składać na minimum 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyk.
UWAGA! Dokumenty nie są przyjmowane w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) oraz w okresie pomiędzy zakończeniem zajęć dydaktycznym w semestrze zimowym, a rozpoczęciem semestru letniego (luty).
5) Koordynator składa przedłożone mu przez studenta dokumenty do odpowiedniego dla danego kierunku dziekanatu, gdzie student samodzielnie dowiaduje się o status swojej sprawy i termin odbioru dokumentów podpisanych przez Prodziekana (zwyczajowo 7-14 dni od dnia złożenia).
6) Student odbiera podpisane dokumenty (1 egz. umowy, skierowanie oraz Informację Uniwersytetu Wroclawskiego o przetwarzaniu danych osobowych dla osob z zakladow pracy) i udaje się na praktyki zawodowe w terminie przewidzianym w dokumentach.
ZAKOŃCZENIE I ROZLICZENIE PRAKTYK:
1) Po zakończeniu praktyk student zobowiązany jest złożyć do koordynatora praktyk (w godzinach konsultacji) następujące dokumenty niezbędne do ich rozliczenia:
- Zaświadczenie o odbyciu praktyki zawodowej (DOCX / 22.76 kb) (1 egz. - wypełnia i podpisuje praktykodawca)
- Dziennik przebiegu praktyki zawodowej (DOCX / 14.35 kb) (1 egz. - wypełnia student, a podpisuje praktykodawca)
UWAGA! Dziennik praktyk jest plikiem edytowalnym - co do zasady każda z aktywności/dni w ramach praktyk powinna zostać umieszczona w osobnym wierszu.
- Ankietę ewaluacyjną (DOCX / 15.80 kb) (1 egz. - wypełnia i podpisuje student)
2) Na podstawie dostarczonych dokumentów koordynator praktyk dokonuje wpisu oceny z praktyk do systemu USOS i tym samym dokonuje zaliczenia praktyk zawodowych.
UWAGA! Nierozliczenie praktyk studenckich do końca sesji poprawkowej w semestrze letnim powoduje konieczność złożenia w dziekanacie wniosku o powtórzenie niezaliczonych przedmiotów i wpis warunkowy na następny semestr (tzw. "warunku").
REALIZACJA PRAKTYK W MIEJSCU ZATRUDNIENIA (PROCEDURA UPROSZCZONA)
Student podejmujący aktywność zawodową, umożliwiającą realizację praktyk zgodnie z wytycznymi zawartymi w sylabusie dla danego kierunku, ma możliwość realizacji ich w miejscu zatrudnienia na podstawie uproszczonej procedury.
Aktywność zawodowa uprawniająca studenta do zaliczenia praktyk w procedurze uproszczonej może obejmować zarówno zatrudnienie na umowę o pracę czy zlecenie, kontrakt menadżerski, jak i wolontariat czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej lub pełnienie funkcji worganizacji pozarządowej lub w ramach spółki prawa handlowego (np. członka zarządu lub prokurenta).
UWAGA! Nie ma możliwości realizacji praktyk na podstawie aktywności zawodowej podejmowanej w przeszłości.
ZŁOŻENIE DOKUMENTÓW:
1) Celem realizacji praktyk w miejscu zatrudnienia student musi na 21 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyk złożyć koordynatorowi praktyk - w godzinach jego konsultacji - następujące dokumenty:
- Wniosek o umozliwienie realizacji praktyki w miejscu zatrudnienia lub innej aktywnosci zawodowej (PDF / 82.95 kb) (1 egz. wypełniony i podpisany przez studenta)
UWAGA! Wniosek musi zostać zaadresowany do Prodziekan ds. kształcenia dr hab. Marty Ryniejskiej-Kiełdanowicz.
- Kserokopię umowy lub innego dokumentu potwierdzającego zatrudnienie lub inną aktywność zawodową (1 egz.)
UWAGA! Student powinien okazać koordynatorowi praktyk oryginał w/w umowy celem poświadczenia kopii za zgodność z oryginałem - kopia może też być uwierzytelniona przez pracodawcę.
- Szczegółowy opis obowiązków na stanowisku na którym student jest zatrudniony (1 egz. podpisany przez pracodawcę)
UWAGA! Jeżeli umowa zawiera szczegółowy wykaz obowiązków, to w takim razie zbędnym jest dostarczanie osobnego spisu tychże.
Dokumenty należy obowiązkowo składać na minimum 21 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyk w miejscu zatrudnienia.
UWAGA! Wszystkie dokumenty muszą być wypełnione czytelnie oraz podpisane niebieskim długopisem. Dokumenty mogą być wypełnione z wykorzystaniem komputerowych edytorów tekstu lub odręcznie - w tym drugim przypadku również z wykorzystaniem niebieskiego długopisu.
UWAGA! Dokumenty nie są przyjmowane w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) oraz w okresie pomiędzy zakończeniem zajęć dydaktycznym w semestrze zimowym, a rozpoczęciem semestru letniego (luty).
ROZLICZENIE PRAKTYKI ODBYTEJ W MIEJSCU ZATRUDNIENIA:
1) Po zakończeniu odbywania praktyk w miejscu zatrudnienia student składa koordynatorowi praktyk (w godzinach jego konsultacji lub innym wyznaczonym uprzednio terminie) dokument potwierdzający ich odbycie:
- Zaswiadczenie o odbyciu praktyki w miejscu zatrudnienia (PDF / 25.01 kb) (1 egz. - wypełnia i podpisuje zakład pracy)
UWAGA! Jest to inne zaświadczenie niż w przypadku standardowej procedury. Zaświadczenia nie mogą być stosowane zamiennie.
2) Na podstawie przedłożonego zaświadczenia koordynator praktyk dokonuje zaliczenia tychże i jednocześnie wpisuje studentowi ocenę do systemu USOS.
UWAGA! Nierozliczenie praktyk studenckich do końca sesji poprawkowej w semestrze letnim powoduje konieczność złożenia w dziekanacie wniosku o powtórzenie niezaliczonych przedmiotów i wpis warunkowy na następny semestr (tzw. "warunku").
PODSTAWA PRAWNA:
Organizację praktyk przewidzianych w Katedrze Studiów Europejskich reguluje odpowiednio:
- Zarzadzenie nr 187/2022 Rektora. Uniwersytetu Wroclawskiego z dnia 9 sierpnia 2022 r (PDF / 163.44 kb)
- Regulamin praktyk zawodowych WNS
PROCES DYPLOMOWANIA
Od roku akademickiego 2022/2023 zasady procesu dyplomowania dla wszystkich kierunków prowadzonych w Katedrze Studiów Europejskich określa Uchwała Nr 79/2022 Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zatwierdzenia zasad dyplomowania. Pełna treśc uchwały do pobrania poniżej:
- Uchwała Nr 79/2022 Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zatwierdzenia zasad dyplomowania (PDF / 142.15 kb)
- Instrukcja rejestracji prac dyplomowych [Dziekanat WNS]
- Uchwała Nr 77/2022 Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie uszczegółowień do Regulaminu Studiów (zatwierdzanie tematów prac dyplomowych) (DOCX / 19.98 kb)